RAJA TROLL MALAYA MENGECAM GUAN ENG MEMBERIKAN PERUNTUKAN KEPADA BEBERAPA IPTS TANPA KELULUSAN PARLIMEN



Khamis 17 Januari 2019 - Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang dikenali sebagai Raja Troll Malaya telah mengecam akan tindakan Lim Guan Eng selaku Menteri Kewangan Malaysia didalam laman facebooknya semalam mengenai pemberian peruntukan kewangan dibeberapa buah IPTS .

"Saya setuju dengan Lim Guan Eng bahawa isu peruntukan RM6 juta kepada Kolej Universiti New Era di Selangor, Kolej Universiti Selatan di Johor dan Kolej Universiti Han Chiang di Pulau Pinang tidak patut di jadikan isu perkauman. Tetapi alasan yang diberi oleh Guan Eng dengan membandingkan peruntukan untuk tiga kolej universiti swasta tersebut dengan peruntukan RM15 juta kepada UIAM adalah tidak masuk akal dan agak memperlekehkan rakyat. 


Adakah Guan Eng tidak faham perbezaan antara kolej swasta dengan universiti awam milik kerajaan? Isu utama sebenarnya ialah peruntukan untuk tiga kolej universiti ini tidak ada di dalam bajet 2019 untuk kementerian pendidikan dan tidak pernah dibentangkan dan diluluskan di parlimen. Seperti diberitahu oleh Kementerian Pendidikan minggu lepas, peruntukan untuk tiga kolej universiti bukan dari bajet mereka tetapi telah diberi terus oleh Kementerian Kewangan di bawah Guan Eng.

Memang benar juga bahawa kerajaan BN dahulu pernah memberi peruntukan kepada Kolej Universiti Tunku Abdul Rahman (KUTAR) setiap tahun. Ini ialah kerana janji untuk menyumbang sebahagian daripada perbelanjaan setiap tahun untuk KUTAR telah diluluskan di parlimen pada tahun 1968 apabila kebenaran diberi untuk menubuhkan sebuah pusat pendidikan Bukan Berasaskan Keuntungan (non-profit) untuk semua rakyat Malaysia dan tidak mengikut kaum. Sebagai contoh, Menteri Pertanian PH Salahuddin Ayub adalah antara graduan dari KUTAR.

Oleh itu, KUTAR juga menerima sumbangan dari kerajaan untuk menolong perbelanjaan mengurus mereka setiap tahun sepanjang pentadbiran PM ke-4. Hanya tahun 2019 ini sahaja, peruntukan untuk perbelanjaan mengurus bagi KUTAR dimansuhkan dengan sepenuhnya oleh kementerian kewangan kerana dendam politik DAP terhadap MCA yang merupakan pencadang untuk KUTAR semasa ianya ditubuhkan lebih dari 50 tahun dahulu." Ujar Najib




Ulasan

  1. Dearest Esteems,

    We are Offering best Global Financial Service rendered to the general public with maximum satisfaction,maximum risk free. Do not miss this opportunity. Join the most trusted financial institution and secure a legitimate financial empowerment to add meaning to your life/business.

    Contact Dr. James Eric Firm via
    Email: fastloanoffer34@gmail.com
    urgentloanoffer22.blogspot.com/
    Whatsapp +918929509036
    Best Regards,
    Dr. James Eric.
    Executive Investment
    Consultant./Mediator/Facilitator

    BalasPadam

Catat Ulasan

Catatan Popular