GAGAL BAYAR WANG JAMINAN PENGHINA RASULULLAH MERINGKUK DI PENJARA SUNGAI BULUH


27 FEB 2019 - WARGA emas, Wai Foo Sing, 68, yang didakwa di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur, hari ini, atas dua tuduhan memuat naik karikatur dan menghantar komunikasi jelik yang menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri Baginda, Saidatina Aisyah di Facebook (FB), 17 Februari lalu terpaksa ditahan di Penjara Sungai Buloh kerana gagal membayar wang ikat jamin.

Sebelum itu, dalam prosiding di hadapan Hakim M M Edwin Paramjothy, Wai yang tidak bekerja mengaku tidak bersalah dan memohon dibicarakan selepas tuduhan terhadapnya dibacakan.

Bagi tuduhan pertama, Wai didakwa memuat naik karikatur yang didakwa menghina Nabi Muhammad SAW dan isteri Baginda melalui aplikasi FB miliknya, jam 5 petang, 17 Februari lalu.

Bagi perbuatan itu, tertuduh didakwa mengikut Seksyen 298A(1)(a) Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum lima tahun jika sabit kesalahan.


Bagi tuduhan kedua, tertuduh didakwa secara sedar memulakan penghantaran komunikasi jelik dengan niat menyakitkan hati orang lain pada masa dan tarikh sama dan didakwa mengikut Seksyen 233(1)(a) Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang membawa hukuman denda RM50,000 atau penjara setahun jika sabit kesalahan.

Timbalan Pendakwa Raya, Muhamad Asyraf Md Kamal tidak menawarkan sebarang jaminan terhadap tertuduh dengan alasan ia bukan kesalahan boleh dijamin.

Bagaimanapun, beliau memohon tertuduh dikenakan jaminan RM30,000 jika mahkamah membenarkan ikat jamin.

“Kesalahan dilakukan tertuduh serius. Jaminan ditawarkan tidak melampau kerana mengambil kira perbuatan dilakukan. Kes ini juga mendapat perhatian masyarakat kerana membabitkan agama dan Nabi Muhammad.

“Sekiranya jumlah jaminan ditetapkan dalam kadar rendah, bimbang boleh memberi persepsi negatif kepada orang awam terhadap sistem kehakiman. Ia jaminan munasabah bagi menjamin kehadiran tertuduh untuk perbicaraan,” katanya.


Dalam pada itu, Wai yang tidak diwakili peguam pada mulanya memohon dikenakan jaminan rendah atas alasan tidak bekerja dan menghidap diabetes.

Difahamkan, Wai mengalami masalah kerap membuang air kecil dan dilihat membawa beg berisi baju dan botol air.

Edwin kemudian membenarkan tertuduh diikat jamin RM20,000 dengan seorang penjamin bagi kedua-dua tuduhan dan menetapkan 5 April depan untuk sebutan semula kes.

Bagaimanapun, difahamkan, sehingga kaunter mahkamah ditutup, Wai gagal membayar wang ikat jamin menyebabkan terpaksa ditahan di Penjara Sungai Buloh.

HARIAN METRO


Ulasan

Catatan Popular